Vergoeding aan werknemer betalen voor thuiswerkplek?

In het afgelopen jaar hebben de meeste werknemers thuisgewerkt. In deze periode heeft een thuiswerker gemiddeld 359 euro aan kantoorproducten uitgegeven. Daarbij gaat het vooral om computerschermen en bureaustoelen. De helft van de thuiswerkers krijgt geen bijdrage van de werkgever voor de aanschaf van kantoorspullen.

Kan een werkgever verplicht worden om een bijdrage te leveren aan deze kantoorproducten? 

Thuiswerkvergoeding 

Een werkgever maakt kosten voor werknemer. Het gaat om kosten die normaal in de kantoorkosten verweven zitten zoals kosten voor gas, elektriciteit, maar ook thee, koffie en schoonmaakartikelen. 

Deze kosten maakt de werkgever zonder dat de werknemer hier belasting over hoeft te betalen. Wanneer uw werknemers thuiswerken, maakt u deze kosten niet, of in ieder geval zijn deze kosten een stuk lager. 

Uit onderzoek is gebleken dat een fulltime thuiswerker gemiddeld € 40,- per maand aan extra kosten heeft. Werkgevers mogen deze kosten vergoeden via een thuiswerkvergoeding. 

 

Ben ik als werkgever verplicht om een thuiswerkvergoeding te verstrekken? 

Nee, de werkgever is niet verplicht om een vergoeding voor het thuiswerken te verstrekken maar de werkgever moet wel zorgen voor een thuiswerkplek die voldoet aan de Arbo-normen. Treedt arbeidsongeschiktheid op ten gevolge van een slechte werkplek? Dan kan de werkgever een fikse boete tegemoet zien. 

Daarnaast geldt het goed werkgeverschap op basis waarvan van de werkgever verwacht kan worden om de werknemer een bijdrage in de kosten aan te bieden. 

De werkgever mag de kantoorartikelen aan de werknemer in eigendom geven, maar het uitlenen is ook toegestaan. In de boekhouding wordt dit verwerkt door middel van de werkkostenregeling. 

Deze regeling maakt het mogelijk om de kantoorartikelen te vergoeden zonder dat de werknemer hier loonbelasting over hoeft te betalen. 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit blog? Neem dan gerust contact met ons op. 

Deel deze blog